7 fouten die je moet voorkomen bij het online verkopen van producten

Verkopen maken is met afstand het meest belangrijke punt voor je online business.

Het kan letterlijk het verschil zijn tussen een geweldig succesverhaal of een website waar niemand meer wat van hoort.

Veel volgers op social media, leuke reacties op je blog en veel bezoekers op je website; Allemaal zeker niet onbelangrijk, maar het is niets waard als je uiteindelijk geen verkopen maakt.

Als je weinig kosten hebt – zoals in het begin – is het vaak nog wel een tijdje vol te houden zonder veel verkopen te maken. Eenmaal opgezadeld met verschillende kosten, wordt dit al een stuk lastiger.

Geen verkopen maken kan in dat geval het einde van je online avontuur betekenen.

Toch gaat er vaak bewust en onbewust nog een hoop mis als het gaat om online verkopen maken.

Dit heeft zeker niet alleen een slecht product als oorzaak.

Er zijn veel verschillende redenen waarom het online verkopen niet helemaal loopt als gepland.

De 7 belangrijkste redenen vind je hieronder!

#1 Niet weten wie je uiteindelijke klanten zijn

Dit is een enorm belangrijke oorzaak, maar ook meteen een oorzaak die erg onderschat wordt door veel website-eigenaren: Niet weten wie je uiteindelijke klanten zijn.

Het lijkt ook vrij logisch om deze fout te maken.

Want stel, je begint een website over afvallen en diëten. Je wilt mensen graag helpen bij het afvallen en fitter worden. Het is in dit geval volkomen logisch om er vanuit te gaan dat je klanten mensen zijn die overgewicht hebben en willen afvallen.

Hier zijn echter 2 dingen niet goed aan:

  1. Het profiel van je potentiële klanten is veel te uitgebreid.
  2. Je kan op deze manier nooit ontdekken waar je potentiële klanten zich bevinden en ze dus ook niet effectief bereiken.

Ten eerste is het dus van belang om je niche een stuk specifieker te maken.

Ga je je richten op mensen met ernstig overgewicht? Mensen die een paar kilo’s kwijt willen voor aankomende evenementen (denk aan een vakantie, bruiloft etc.)? Mensen die willen afvallen, maar geen tijd hebben om te sporten door een drukke baan? Vrouwen? Mannen? Ouderen? Of richt je je toch meer op jongeren?

Uiteraard zijn er nog veel meer opties dan de bovenstaande mogelijkheden, maar je snapt het idee: Op welke behoefte/groep komt de focus te liggen?

Zodra je dit heb bepaald, is het tijd om een profielschets van jouw ideale klant te maken.

Dit kan op basis van demografische en psychografische kenmerken.

Demografische kenmerken: Leeftijd, geslacht, beroep, inkomen en opleidingsniveau.

Psychografische kenmerken: Persoonlijkheid, levensstijl, normen en waarden, hobby’s en interesses.

Je pakt je groep erbij en bekijkt wat de algemene kenmerken van de groep zijn.

Tot welke leeftijdscategorie behoort de groep? Wat zijn (vaak) de interesses en hobby’s van deze mensen? Wat vinden ze belangrijk in het leven? En welke levensstijl houden ze er op na?

Door antwoord te geven op deze vragen maak je vervolgens een profielschets van jouw ideale klant.

Aan de hand van deze profielschets schrijf je je blogartikelen, kies je het juiste social media kanaal, bepaal je of je in de ‘u’ of ‘jij’ vorm schrijft, kies je de juiste doelgroep voor je advertenties etc.

Alles pas je aan op deze profielschets.

Op deze manier bereik je niet alleen veel effectiever de doelgroep waar jij naar op zoek bent, maar voelen je bezoekers en klanten zich ook veel op hun plek dan als je kiest voor een algemene aanpak.

Je zult merken dat het verkopen van producten aan deze specifieke groep een heel stuk eenvoudiger is.

 

#2 Liegen en trucks gebruiken om de (eerste) verkoop te maken

Liegen en trucks gebruiken om een verkoop te maken is iets dat je niet alleen online tegenkomt. Offline wordt hier ook maar al te graag gebruik van gemaakt.

Met liegen en trucks bedoel ik bijvoorbeeld: kortingen geven dat eigenlijk geen kortingen zijn, dingen beloven die je niet na kan komen, neppe recensies gebruiken, een tijdlimiet instellen die je de volgende dag gewoon weer verlengd of je zelf en je website beter laten overkomen dan eigenlijk het geval is door valse claims te maken.

Allemaal truckjes om mensen sneller en meer te laten kopen.

Je hoort het weleens: Gooi de prijs omhoog en geef vervolgens een korting, waardoor mensen denken dat het product is afgeprijsd. Uiteindelijk betalen de klanten hetzelfde bedrag, maar hebben ze het gevoel dat ze een product met korting hebben gekocht.

Of kijk eens naar de recensies op websites of onder producten die je op het internet tegenkomt. Sommige zijn overdreven positief en geschreven door iemand met een net iets te perfecte naam.

Deze truckjes werken op de korte termijn vaak erg goed, maar uiteindelijk brengen ze meer problemen dan voordelen met zich mee.

Want wat als je klanten er achter komen dat je de recensies op je website zelf geschreven hebt? En wat als ze ontdekken dat de ‘korting’ die je hebt weggegeven eigenlijk helemaal geen korting was?

De kans is klein dat deze mensen nog een keer bij je terugkeren. Het vertrouwen is weg.

Je houdt het misschien 3 maanden, een half jaar, of een heel jaar vol, maar uiteindelijk val je vanzelf een keer door de mand en zijn de gevolgen niet meer te herstellen.

Dit probleem is gelukkig heel eenvoudig op te lossen door simpelweg eerlijk te zijn tegenover je bezoekers.

Het zal je enorm helpen bij het creëren van een succesvolle website en je zult meteen een stuk rustiger slapen 😉

 

#3: Meer promoten dan waarde geven

We kennen allemaal wel zo’n persoon: Iemand die constant over zichzelf praat.

Je probeert er na een aantal minuten nog tussendoor te komen met een leuk verhaal, maar er wordt niet eens naar geluisterd.

Uiteindelijk steken we maar geen energie meer in deze mensen en vermijden we ze het liefste als we ze tegenkomen.

Dit is precies wat er gebeurd met je website als je de focus teveel op jezelf en je eigen website legt.

Af en toe een product promoten is zeker niet verkeerd. Sterker nog, het is noodzakelijk om je online business draaiende te houden. Toch moet je uitkijken dat je niet alleen nog maar met promotie van (affiliate) producten bezig bent.

Op dit gebied heb je – om het even simpel te houden – 2 soorten mensen/website-eigenaren:

  1. Degene die met alle plezier constant producten promoten en eigenlijk vergeten verder waarde te geven aan hun bezoekers.
  2. Website-eigenaren die met alle goede bedoelingen enorm veel waarde weggeven aan hun bezoekers, maar eigenlijk vergeten/niet durven om er zelf ook iets aan te verdienen.

Geen van beiden gaat je succes op de lange termijn opleveren.

Het is enorm belangrijk om een goede balans te vinden tussen waarde geven en het promoten van producten.

De beste manier om deze balans te creëren, is door gebruik te maken van de 80/20 regel.

De 80/20 regel kan je gebruiken voor veel andere zaken, maar is ook in dit geval uitstekend toe te passen.

Richt je voor 80% van je tijd op het creëren van waarde voor je bezoekers en klanten. Dit kan door middel van het schrijven van blogartikelen, plaatsen van video’s, weggeven van een ebook en nog veel meer.

De overige 20% van de tijd besteed je aan het promoten van (affiliate) producten,  oftewel: Geld verdienen.

Dankzij deze methode val je je klanten niet teveel lastig met promoties, aanbiedingen en producten, maar geef je ze voldoende waarde mee.

Ook blijft er nog ruim voldoende tijd (20%) over om geld te verdienen met je website.

Houd je ook echt aan deze 20%.

Het klinkt misschien heel vreemd, maar een aanzienlijk gedeelte van de website-eigenaren is bang om iets te verkopen aan hun bezoekers. Ze denken dat hun bezoekers er niet op zitten te wachten en dat het opdringerig over komt om iets te promoten.

Dit is echt een gedachte die niet alleen onterecht is, maar ook erg kostbaar kan zijn.

Eén van de redenen dat je jouw website hebt opgezet is om er geld mee te verdienen, en zonder het promoten van producten wordt dit dus onmogelijk.

Bovendien zal je merken dat het overgrote gedeelte van je bezoekers het niet eens erg vindt als je iets promoot, ze verwachten het zelfs al.

Laat je niet afschrikken door een klein aantal negatieve reacties of een aantal mensen die zich uitschrijven voor je mailinglijst omdat je iets promoot. Deze mensen waren  sowieso al niet van plan om iets bij je te kopen.

Promoot dus niet teveel en geef genoeg waarde, maar als je promoot: Doe het dan ook echt, en doe het goed 😉

 

#4 Verkopen wat jij wilt, niet wat je klanten willen

Dit is een fout die mij ook nog regelmatig overkomt.

Het verkopen van producten die jij graag wilt verkopen. Dit zijn helaas vaak niet altijd de producten waar je klanten ook echt naar op zoek zijn.

Dit wordt veroorzaakt door een verkeerde manier van denken.

Het is logisch om vanuit je eigen oogpunt de wereld te bekijken. Jij hebt een website over een bepaald onderwerp en verwacht dat je (toekomstige) bezoekers op zoek zijn naar informatie over dit onderwerp.

Dit is voor een deel de waarheid, maar voor een deel sla je hier de plank mis.

Je website is namelijk een middel voor mensen om een bepaald doel/oplossing te bereiken.

Toch zien veel website-eigenaren hun website niet als middel, maar als doel.

Zeker voor een website die voornamelijk gericht is op het ‘oplossen van een probleem’, kan dit negatieve gevolgen hebben voor het verkopen van producten.

We nemen even Online Marketing Spion als voorbeeld:

Deze website staat vol met informatie over het maken van effectieve verkoopfunnels, niche analyses, het opzetten van een website, manieren om bezoekers naar je website te krijgen en nog veel meer. Informatie voor iedereen die nog niet barst van de ervaring op het gebied van online marketing dus.

Dit zijn echter niet de dingen waar mensen echt naar op zoek zijn.

Want laten we eerlijk zijn, wie staat er op in de ochtend en denkt: “Ik zou wel wat beter willen worden op het gebied van online marketing!” Niemand.

Maar veel mensen zijn wel op zoek naar meer vrijheid in hun leven, zouden graag wat willen (bij)verdienen met een website, of willen graag hun bestaande website een stuk succesvoller willen maken.

Dit zijn de problemen/doelen waar mensen die deze website bezoeken naar op zoek zijn en dus ook de zaken waar je je op moet richten als je de aandacht van je bezoekers wil trekken.

Een ander goed voorbeeld is het bekende ‘boren-gaten’ verhaal.

Voor iedereen die het verhaal nog niet kent:

Als eigenaar van een borenwinkel is het logisch om te denken dat je klanten op zoek zijn naar boren. Ze staan ten slotte in een winkel die boren verkoopt.

Toch zijn deze mensen niet echt op zoek naar boren.

De mensen die in de winkel rondkijken of ze de juiste boor kunnen vinden, zijn namelijk op zoek naar gaten.

De boor is slechts het middel om het doel – de gaten dus – te bereiken.

Een kort, maar duidelijk inzicht dat mij altijd goed laat nadenken over waar mensen in een bepaalde niche nu écht naar op zoek zijn.

Onthoud dus:

Verkoop het doel of de oplossing, niet het middel, en het succes komt vanzelf.

 

 

#5 Geen gebruik maken van een mailinglijst

Misschien een inkoppertje, maar nog steeds iets waar veel website-eigenaren geen/niet goed gebruik van maken: Een mailinglijst.

Eén van de meest voorkomende reden dat mensen een product bij jou kopen, in plaats van bij de concurrent, is omdat ze vertrouwen hebben in wat jij te bieden hebt.

Ondanks dat er altijd mensen blijven die impulsief producten aankopen zonder hier bij na te denken, koopt het grootste gedeelte van de mensen bij bedrijven/personen waar ze enige vorm van vertrouwen in hebben.

Dit vertrouwen maakt letterlijk het verschil tussen wél of geen aankoop.

Een mailinglijst is een perfecte manier om dit vertrouwen (op een automatische manier) bij je bezoekers te creëren.

Dankzij de mails die je verstuurd aan je mailinglijst geef je waardevolle informatie weg en bouw je dus vertrouwen op met je bezoekers. Je laat zien dat jij de juiste persoon bent om hun op weg te helpen.

Bovendien is het een enorm effectieve manier om jouw (affiliate) producten te promoten.

Je zorgt ervoor dat je in de toekomst meerdere keren contact op kan nemen met jouw bezoekers.

Zonder mailinglijst is er slechts één contactpunt: De huidige sessie van de bezoeker op jouw website. En geloof me, bezoekers blijven vaak niet langer dan een paar minuten op je website hangen voordat ze weer vertrekken.

Nog even de voordelen van een goede mailinglijst op een rij:

  • Je zorgt ervoor dat je meerdere contactpunten hebt met je bezoekers.
  • Je creëert vertrouwen dankzij de waardevolle mails die je bezoekers stuurt (cold lead > hot lead)
  • Er ontstaan extra mogelijkheden om jouw (affiliate) producten te promoten.
  • Je mailinglijst is altijd jouw bezit. Het kan niet van je worden afgenomen. Een Facebook pagina kan gesloten worden, je bezoekersaantallen in Google kunnen dalen, maar je mailinglijst blijft altijd intact.

Twijfel dus niet langer en zorg voor een goede mailinglijst. Zet een autoresponder aan die automatisch mails verstuurd met waardevolle informatie en producten.

Je zult merken dat het een enorm verschil gaat maken!

 

#6 Focus leggen op de korte termijn

Continu de focus leggen op de korte termijn is ook typisch een strategie die je meer verkopen kost dan dat het oplevert.

Dit geldt natuurlijk niet alleen voor het succesvol worden dankzij internet, maar voor veel meer andere zaken in het leven.

Soms is het goed om voor direct resultaat te gaan, het levert je namelijk meteen iets tastbaars op.

Toch heb je waarschijnlijk zelf ook wel al gemerkt dat je voor bepaalde zaken in het leven geduld nodig hebt.

Een goede opleiding kost je toch al snel 4 jaar van je leven. Het kopen van een huis is niet in één dag geregeld. En voor fysiek fitter worden geldt dat je vaak maandenlang discipline moet tonen.

Voor het opzetten van een succesvolle website (met verkopen) geldt hetzelfde. Het succes komt niet binnen een paar dagen al aanwaaien, je zult er geduld voor moeten hebben.

Dit is helaas niet voor iedereen weggelegd. Er wordt toch nog vaak aan de korte termijn inkomsten gedacht en niet aan de lange termijn strategie.

Overal linkjes plaatsen naar (affiliate) producten, elk moment aangrijpen om iets te promoten en bezoekers dure producten ‘aansmeren’, omdat dit nu eenmaal meer commissie oplevert, zijn slechts een aantal voorbeelden van het denken aan de korte termijn als het gaat om het maken van verkopen.

In eerste instantie zal dit misschien succes opleveren, maar het is een basis van drijfzand om mee te beginnen. Drijfzand waar je absoluut niet het succes van je website op wilt baseren.

De personen/bedrijven met het échte succes hebben meestal één ding gemeen: Ze richten zich op de lange termijn strategie. Ze denken: Fijn dat het bedrijf nu goed loopt, maar hoe zorgen we dat dit over een aantal jaar ook nog het geval is?

Om hiervoor te zorgen is het van groot belang dat je je website inricht op het geven van zoveel mogelijk waarde en creëren van vertrouwen bij je bezoekers.

Geef eerst iets weg voordat je meteen een product probeert te promoten.

Of kies voor een product dat het beste inspeelt op de behoeftes van je bezoekers, in plaats van het product dat jou de meeste commissie oplevert.

Deze eerlijkheid en manier van vertrouwen geven zorgt ervoor dat je bezoekers maar al te graag nog een keer terugkomen bij jou. Iets dat erg waardevol is, maar tegelijkertijd ook enorm belangrijk zal zijn voor het succes van jouw website in de toekomst.

Stel de successen van morgen daarom nog even uit en vergroot het succes van de toekomst!

 

#7 De schuld geven aan je bezoekers

Opnieuw een fout die niet alleen voorkomt bij website-eigenaren, maar ook op veel andere aspecten in het leven invloed heeft:

De fout bij een ander leggen.

Het is misschien ook wel vrij logisch als je er over nadenkt.

De meeste website-eigenaren denken namelijk precies te weten wat hun bezoekers nodig hebben en bieden dit dan ook aan.

Helemaal geen verkeerde gedachte, maar als het dan niet loopt zoals verwacht levert dit soms een verkeerde reactie op.

Als de bezoekers bijvoorbeeld niet kopen is dat ‘dom’, ‘een gebrek aan vertrouwen’ of ‘hun eigen fout’. Ze laten zomaar jouw (goede) product lopen. Het product dat hun enorm kan helpen.

Dit kan misschien allemaal best waar zijn, maar dat maakt verder niets uit.

Als jij een product hebt dat mensen enorm goed kan helpen en toch besluiten deze mensen niet te kopen, dan is het jouw eigen fout.

Jij hebt er dan in gefaald om de voordelen van het product duidelijk te maken.

Jij had er voor moeten zorgen dat de angsten en zorgen die mensen hebben voordat ze het product kopen werden weggenomen.

En dit betekende dat je bezoekers toch nog niet genoeg vertrouwen in je hebben. Iets waar jij voor had moeten zorgen.

Dit klinkt allemaal erg hard, maar het is tegelijkertijd ook fijn om in te zien. Voor mij was dit in ieder geval wel zo.

Het zijn dan misschien wel je eigen fouten, het zijn ook fouten die je zelf kan aanpakken/voorkomen. Dat is natuurlijk altijd beter dan wanneer je totaal geen invloed kan uitoefenen op de situatie.

Behaal jij niet het aantal verkopen dat je graag zou willen? Kijk dan eerst goed naar de fouten die je zelf misschien nog maakt, en ga er mee aan de slag.

Succes met het voorkomen van de bovenstaande fouten!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

We zijn er bijna!
Waar mag ik het e-book naartoe sturen?