Hoe schrijf je een goede blogpost – Van begin tot eind

By Content Leave a comment

Als je regelmatig nieuwe content op jouw website zet, komt jouw site hoger in Google (link naar vorige blogpost) en de andere zoekmachines te staan. Een goede manier om jouw website continu te updaten, is door een blog te starten. Dit lijkt gemakkelijk, maar het schrijven van goede blogposts is niet zo eenvoudig als je denkt. Heb je nog nooit een blogpost geschreven, dan is de kans groot dat je niet weet hoe je precies moet beginnen.

Gelukkig kan ik je helpen. Ik heb al jaren ervaring met het schrijven van blogs en vertel je graag hoe jij een goede blogpost kunt schrijven voor jouw website. Gebruik je het stappenplan in dit artikel om jouw blogposts op te stellen, dan weet je zeker dat je goede content deelt.

Bepaal je doelgroep

Voor je een blogpost gaat schrijven, bedenk je je eerst voor wie je de blogpost precies gaat schrijven. De doelgroep van jouw blog bepaalt niet alleen de inhoud van jouw blogpost, maar ook de schrijfstijl. De eerste stap van het schrijven van een goede blogpost, is dan ook het bepalen van je doelgroep.

Kies een interessant onderwerp

Als je weet voor wie je de blogpost schrijft, kies je een onderwerp voor de blog. Wij raden je aan om je op één onderwerp te focussen in jouw blogpost, anders wordt het artikel al snel rommelig. Het onderwerp dat je kiest, moet bij jouw doelgroep passen. Het kan bijvoorbeeld een probleem zijn waar jouw doelgroep tegenaan loopt, maar het kan ook een vraag zijn die jouw doelgroep heeft. Verkoop je waterpompen, dan kun je bijvoorbeeld een blog schrijven over het installeren van een specifieke waterpomp.

Let op: het onderwerp van jouw blog moet wel passen bij je organisatie en de producten en/of diensten die je aanbiedt. Verkoop je waterpompen, dan schrijf je dus geen blog over zoekmachinemarketing of damestassen. Dit klinkt misschien logisch, maar veel ondernemers kiezen toch de verkeerde onderwerpen voor hun blogs. Kies altijd een onderwerp dat dicht bij jouw organisatie én jouw producten en/of diensten staat.

Kies een pakkende titel

De titel van jouw blog moet mensen overtuigen de blogpost te lezen. Kies daarom een pakkende titel, die duidelijk aangeeft waar jouw blog over gaat. Maak de titel niet te kort, maar ook zeker niet te lang. Een te korte titel geeft te weinig informatie over de blogpost zelf. Dit betekent dat de lezer alsnog niet weet waar de blog precies over gaat en waarom hij of zij de blog zou moeten lezen. Een lange titel wordt minder goed gelezen, trekt minder de aandacht en staat bovendien niet mooi boven jouw blogpost.

Begin met een duidelijke inleiding

In de inleiding van jouw blogpost geef je duidelijk aan waar het artikel precies over gaat. Gaat het artikel over een specifiek probleem waar jouw doelgroep mee zit, dan geef je dit direct duidelijk aan. Lezers die met dit probleem zitten, worden zo overtuigd om jouw blogartikel te lezen. Gaat de blog over een bepaalde vraag waar jouw doelgroep mee zit, dan geef je dit ook duidelijk aan. Lezers die ook met deze vraag zitten, worden overtuigd door te lezen.

Let op: wat je in de inleiding schrijft, bepaalt hoe je de rest van het artikel moet vormgeven. Geef je bijvoorbeeld een stelling in de inleiding, dan moet de rest van je artikel de onderbouwing voor deze stelling vormen. Leg je een probleem voor, dan kom je in het artikel met de oplossing. Stel je een vraag, dan moet deze vraag in het artikel beantwoord worden.

Gebruik meerdere korte alinea’s

Het is belangrijk om jouw blogpost overzichtelijk te houden. Dit doe je onder andere door jouw artikel op te delen in meerdere korte alinea’s. Ook maak je gebruik van tussenkoppen, die je duidelijk onderscheidt van de tekst in je blogpost. Door gebruik te maken van alinea’s en tussenkoppen, kan de lezer jouw blogpost gemakkelijk scannen. Dit is erg belangrijk, want ook lezers die niet het hele artikel willen doornemen, wil je graag bij je houden.

Schrijf actief

Om de aandacht van de lezer vast te houden, schrijf je actief. Dit betekent dat je passieve zinnen zo veel mogelijk vermijdt. Een voorbeeld van een passieve zin is ‘de hond wordt uitgelaten door de man’. Maak je deze zin actief, dan wordt dit ‘de man laat de hond uit’. Door actief te schrijven, houd je je blogpost lekker kort en duidelijk. Dit betekent dat de lezer gemakkelijker door de blogpost heen komt.

Gebruik bronnen en praktijkvoorbeelden

Doe je een bepaalde uitspraak, dan is het verstandig deze uitspraak te onderbouwen met bronnen en/of praktijkvoorbeelden. Bronnen en praktijkvoorbeelden kunnen jouw verhaal namelijk nog overtuigender en sterker maken. Je hoeft een bron niet te vermelden zoals je in een zakelijk rapport doet, maar het is wel verstandig om de bron even te noemen en eventueel een link je te plaatsen naar de bron. Zo ziet de lezer in ieder geval dat jij je research hebt gedaan en weet waar je het over hebt.

Voeg interne links toe

Heb je meerdere blogposts geschreven? Dan kun je van blog naar blog linken, uiteraard wel alleen als deze link relevant is. Heb je nog geen andere blogposts geschreven? Dan link je in je blogpost naar andere pagina’s op je website. Schrijf je bijvoorbeeld een blog over een specifieke waterpomp die je ook op je website verkoopt, dan link je in het artikel door naar dit product. Interne links zijn niet alleen goed voor de zoekmachine vriendelijkheid van jouw website, maar kunnen ook voor meer verkopen zorgen.

Tip: je kunt ook externe links aan jouw blogpost toevoegen. Het toevoegen van externe links kan jouw positie in de zoekresultaten zeker verbeteren, maar dan moet je wel relevante en goede links toevoegen aan jouw blogspost. Links naar onbetrouwbare websites, websites die niet relevant zijn of onprofessionele websites werken averechts.

Gebruik keywords in je blogpost

Door keywords in jouw blogpost te verwerken, kan jouw blog hoger in de zoekresultaten van Google en andere zoekmachines komen. Wel is het belangrijk niet te veel keywords te verwerken in je blogpost. Jouw tekst moet namelijk wel leesbaar blijven: Google vindt leesbaarheid erg belangrijk. Verwerk enkele keywords op natuurlijke en subtiele wijze in je blogpost en met een beetje geluk, staat jouw blog lekker hoog in de zoekresultaten.

Eindig met een call-to-action

Wil je dat jouw blogpost een bepaalde actie uitlokt? Dan gebruik je een call-to-action aan het einde van je post, om deze actie inderdaad uit te lokken. Wil je bijvoorbeeld dat de lezer een offerte aanvraagt, dan eindig je met een call-to-action die de lezer overtuigt inderdaad een offerte aan te vragen. Wil je de lezer overtuigen een product te kopen, dan schrijf je een call-to-action om dit te stimuleren. Door te eindigen met een call-to-action, is de kans op interactie groter.

Lok reacties uit

Hoe meer interactie je op jouw website hebt, des te hoger jouw site in de zoekresultaten van Google en andere zoekmachines komt. Daar komt nog bij dat een interactie heel waardevol kan zijn, bijvoorbeeld omdat je jouw gesprekspartner kunt overtuigen iets te kopen of omdat je waardevolle feedback kunt krijgen. Daarom raden wij je aan om reacties uit te lokken onder je blogpost, zodat je hier interactie kunt creëren.

Je kunt reacties uitlokken door een reactieformulier onder je blog te zetten, maar vaak is dit niet voldoende om echt interactie te creëren. Wat wel erg goed werkt, is het stellen van een vraag. Eindig je blogpost met een vraag en als je geluk hebt, reageren meerdere lezers op deze vraag door een reactie onder je blog te plaatsen.

Heb je bijvoorbeeld een blog geschreven over de ontwikkelingen in het medialandschap, dan kun je aan het einde van de blog vragen welke ontwikkelingen de lezer de komende maanden verwacht. Heb je een blog geschreven over het installeren van waterpompen, dan kun je de lezer vragen of hij of zij nog relevante tips heeft voor de installatie. Stel je een duidelijke vraag, dan is de kans groot dat er iemand reageert.

Tot slot: vergeet de visuals niet

Afbeeldingen en video’s versterken jouw blogpost. Door visuals aan je blog toe te voegen voor je deze online zet, maak je de blogpost nog net iets beter. Wel is het belangrijk enkel relevante visuals aan je blogpost toe te voegen. Nietszeggende plaatjes laten je blogpost er misschien wat gezelliger uit zien, maar doen verder niets voor de inhoud. Dit soort plaatjes kun je dan ook beter achterwege laten.

Extra tips voor een goede blogpost

Nu je weet welke stappen je moet volgen om een goede blogpost te schrijven, kun je aan de slag. Heb je nog wat extra tips nodig om een écht goede blogpost te schrijven? Lees dan snel verder, want hieronder geef ik je nog enkele extra tips voor het schrijven van een goed artikel.

Tip 1: laat zien dat jij de expert bent in jouw vakgebied

Door een blogpost te schrijven, kun je jouw kennis delen. Wij raden je dan ook zeker aan dit te doen. Schrijf geen standaard blog met informatie die jouw doelgroep overal op het internet kan vinden, maar een persoonlijke blog met écht waardevolle informatie. Dit is niet alleen waardevoller voor de lezer, maar het laat ook zien dat jij echt de expert bent in jouw vakgebied.

Tip 2: schrijf positief

Jouw zakelijke blog is geen plek om persoonlijke tirades te houden. De onderwerpen van jouw blogs mogen best problemen aankaarten en moeilijke vragen beantwoorden, maar je houdt je blogpost wel positief. Schrijf je een negatieve blogpost, dan is jouw doelgroep al snel klaar met jouw blog. Dit kun je dan ook beter laten.

Tip 3: ben niet bang humor te gebruiken

Je kunt een blogpost net iets leuker maken door humor te gebruiken in het artikel. Dit betekent niet dat je moppen moet gaan tappen in je blogpost, maar wel dat je af en toe lekker losjes mag schrijven. Is jouw bedrijf heel formeel of werk je in een hele serieuze branche? Dan is humor niet altijd op zijn plaats, maar je kunt af en toe wel wat losser schrijven. Is jouw bedrijf erg informeel en laat je dit ook duidelijk zien op je website? Dan mag je zeker met humor werken in je blog.

Tip 4: hou het simpel

Als expert in je vakgebied, weet je alles over het onderwerp van jouw blogpost. Houd er echter rekening mee dat de lezer wellicht niet zo veel weet als jij. Hou je blog daarom simpel: gebruik niet te veel vakjargon, gebruik geen lange en ingewikkelde zinnen en leg moeilijke begrippen eventueel uit. Alleen als je zeker weet dat jouw doelgroep net zo veel kennis heeft als jij, hoef je het niet simpel te houden. Vaak is dit echter niet het geval.

Tip 5: reageer op lezers

Plaatst er iemand een reactie onder je blog? Dan is het goed om hier weer op te reageren. Je wil interactie op je website stimuleren, maar dit doe je niet door iemand te negeren. Reageert er iemand op je blog, dan is het zonde als je deze reactie aan je voorbij laat gaan zonder zelf ook even te reageren.

Extra tip: blijf schrijven!

Heb je eenmaal één blogpost geschreven, dan ben je nog niet klaar. Een goede blog wordt regelmatig aangevuld met nieuwe, interessante posts. Blijf daarom lekker schrijven, ook als je even niet zo veel inspiratie hebt. Kun je geen onderwerp verzinnen voor je nieuwe blog? Kijk dan eens rond op het internet, bijvoorbeeld op de websites van concurrenten. Kijk waar anderen over schrijven en je komt gegarandeerd een nieuw onderwerp voor je blogpost tegen.

Vind je het lastig om regelmatig nieuwe blogposts te schrijven, simpelweg omdat je het druk hebt met andere zaken? Dan plan je iedere week een moment vrij om een nieuwe post te schrijven. Door je agenda iedere week even te blokken, weet je zeker dat je de tijd neemt om een nieuwe blog te schrijven. Op deze manier houd je jouw blog lekker up-to-date.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

We zijn er bijna!
Waar mag ik het e-book naartoe sturen?