Dé 4 redenen waarom mensen jouw producten niet kopen

Bezoekers, social media volgers en veel enthousiaste reacties. Allemaal erg positief, maar compleet waardeloos als het geen resultaten in de vorm van verkopen oplevert.

Uiteindelijk wil je natuurlijk geld verdienen met je website en tegelijkertijd mensen op de juiste manier helpen. Deze 2 factoren gaan goed samen, maar toch levert het grootste gedeelte van de websites nog niet het bedrag op dat ze verdienen. Dit heeft vaak te maken met de manier waar op je je presenteert tegenover je bezoekers.

Kopen, kopen, niet kijken

Kijk, er zijn verschillende soorten bezoekers die op je website komen. Mensen die zonder problemen jouw producten of producten die je promoot aanschaffen, zelfs nog zonder dat ze jou of je website echt goed kennen. Deze mensen zijn helaas in de minderheid 😉

Niet geïnteresseerd

Vervolgens heb je nog mensen die absoluut niets bij je willen kopen, ondanks dat ze je in de toekomst misschien vertrouwen en tevreden zijn over je werk. De redenen hier achter kunnen verschillen, maar het is bijna onmogelijk om deze mensen te overtuigen om tóch wat bij jou te kopen. Ook deze groep is gelukkig niet erg groot. Leg je focus daarom ook zeker niet op deze groep. Het zorgt voor een hoop frustratie en levert minimale resultaten op.

Aan de zijlijn

De groep waar je wel je focus op moet leggen is de laatste groep: De mensen aan de zijlijn. Dit zijn de mensen waarvoor een aankoop bij jou erg waardevol voor ze zou zijn en ze staan hier ook zeker voor open, maar om één of andere reden hebben ze toch nog niets gekocht bij je. Met afstand de grootste groep en ook meteen de groep waar we je de meeste invloed op hebt. Hier gaan we ons volledig op focussen!

1. De scepticus

Iedereen is natuurlijk een beetje sceptisch, zeker bij nieuwe situaties en dit geval: Een nieuwe website of persoon. Maar als dit sceptische gedrag blijft terugkeren onder je (terugkerende) bezoekers kan dit grote negatieve gevolgen hebben voor het aantal verkopen dat je maakt.

Sceptische mensen kijken liever eerst even de kat uit de boom. Ze willen kijken of jouw website te vertrouwen is voordat ze er iets kopen. Ze weten niet zeker of dat ze met een betrouwbare partij te maken hebben en hebben een kleine angst dat ze bij een aankoop niet de waarde krijgen die ze verwachten.

Op zich niet heel vreemd, maar het is aan jou de taak om het tegendeel te bewijzen!

Geef meer vertrouwen aan je bezoekers en laat ze zien dat zij precies krijgen wat ze van je producten verwachten. Het geven van een garantie (bij veel digitale affiliate producten inbegrepen) doet vaak al wonderen.

2. De twijfelaar

De twijfelaar is een lastig persoon. Het probleem van de twijfelaar ligt namelijk niet bij jouw website of product, maar bij de twijfelaar zelf.

Deze mensen vragen zich vaak of datgene dat jij aanbiedt hun wel echt gaat helpen, zelfs als het al bewezen is dat het een perfecte oplossing is. “Misschien is het weggelegd voor anderen, maar niet voor mij?”, is dan al snel de vraag bij de twijfelaar.

Stel dat je een website hebt over dansen en je bezoekers graag leert over verschillende danstechnieken en hoe je deze het beste kunt uitvoeren. Je hebt een succesvolle cursus gemaakt die erg populair is onder je doelgroep. Er is geen enkele reden om te twijfelen aan de kwaliteiten van de cursus of de persoon die de cursus geeft.

Toch zal een deel van je bezoekers niet zeker zijn over het feit of deze cursus wel echt van waarde is voor hun. “Het zal vast goed werken voor anderen, maar ik heb nu eenmaal geen goede motoriek.”, “Wat als ik het tempo niet bij kan houden?”, “Dansen is denk ik toch niet voor mij weggelegd..”.

Allemaal vragen die een verkoop ineens enorm lastig maken. Dit is niet alleen zonde voor jou als eigenaar van de website, maar ook voor ‘de twijfelaar’ zelf. De danskunsten worden er op deze manier zeker niet beter op 😉

Het is van belang om deze doelgroep te overtuigen van datgene dat ze echt nodig hebben, ondanks de twijfels die er zijn. Van de kwaliteiten van je product zijn ze als het goed is al overtuigd, dit heb je namelijk al gedaan voor ‘de scepticus’.. Vervolgens zal je aan de slag moeten gaan met de zorgen van ‘de twijfelaar’.

Overtuig ze van het feit dat jouw product of dienst ook van waarde zal zijn voor hun! Laat succesverhalen zien van mensen die vooraf dezelfde zorgen hadden. Dit is een enorm krachtige manier om de twijfels bij deze mensen weg te nemen.

3. De ongeïnteresseerde

Dit is misschien wel het lastigste type persoon om te overtuigen, maar we gaan het toch proberen!

Ongeïnteresseerde personen tonen niet veel interesse om een bepaalde reden. Meestal denken ze: “Heb ik dit echt nodig?” of “Maakt mij dit iets uit?”.

Soms heeft deze groep zeker een punt. Een deel van je bezoekers en mensen die je producten bekijken behoren nu eenmaal niet tot je doelgroep. Ze zijn beter af bij een andere website of met een ander product. Deze mensen overtuigen om tóch gebruik te maken van je werk – ondanks dat je weet dat het niet de juiste oplossing voor ze is – is niet de juiste manier van zaken doen.

Toch is er ook een groot gedeelte waar dit zeker niet voor geldt. Ze denken dat ze niks aan je producten hebben, maar jij weet zelf dat dit niet waar is. Ze behoren tot je doelgroep en zijn op zoek naar oplossingen die jij ze kunt geven.

Het is van belang om deze groep te laten zien dat jij de perfecte oplossing voor ze kan bieden!

4. De uitsteller

De laatste reden waarom mensen jouw producten niet kopen is waarschijnlijk wel een bekende: Uitstelgedrag.

Een enorm deel van de mensen heeft last van uitstelgedrag. Dit is simpel te verklaren door het feit dat we moeite hebben met verandering. Een hoop dingen worden uitgesteld: Werk, opdrachten voor school, de klusjes in huis en ook het aankopen van een product. Jouw product!

Het is jouw klus om de uitstellers een reden te geven om direct te handelen. Als je dit niet doet wordt de aankoop keer op keer uitgesteld en vaak vindt de verkoop niet eens meer plaats..

Een perfecte manier om het uitstelgedrag onder jouw (potentiële) klanten te stoppen is door te werken met kortingsacties. Je kan bijvoorbeeld iedereen die zich aanmeldt op je mailinglijst meteen de kans geven om één van je producten te kopen, maar dan wel met een eenmalige korting.

Maak een pagina waar ze het product met 20-30% korting kunnen aanschaffen en zorg dat iedereen deze pagina maar één keer te zien krijgt. Geef duidelijk aan dat dit een eenmalige aanbieding is en je zult merken dat je bezoekers opeens een stuk minder uitstelgedrag vertonen. Als ze het product nu niet meteen kopen betalen ze er de volgende keer een stuk meer voor..

Op zoek naar een oplossing

Ik heb je nu 4 type personen gegeven die zorgen voor grote problemen op het gebied van verkopen. Ze twijfelen, stellen de verkoop uit, vinden het niet bij zich passen of zijn sceptisch over wat je allemaal te bieden hebt.

Nu is het tijd om op zoek te gaan naar de zorgen die deze mensen allemaal hebben. Ze vertonen het bovenstaande gedrag natuurlijk niet voor niets, maar vaak is het gebaseerd op onrealistische zorgen. Het is tijd om deze zorgen bij je bezoekers weg te nemen, maar bedenk wel: Neem alleen de onrealistische zorgen weg, anders wordt het liegen en daar wordt uiteindelijk niemand beter van.

Ga daarom op zoek naar 3 zorgen voor alle 4 de soorten gedrag die ik hierboven beschreven heb. Denk goed na en probeer het gedrag vanuit je zelf te bekijken. Waarom stel jij bijvoorbeeld soms het kopen van een product uit? En wat zorgt ervoor dat je bepaalde bedrijven of websites sceptischer bekijkt dan anderen?

Schrijf de zorgen op en bekijk op welke zaken jij invloed op uit kan oefenen en ga hier mee aan de slag!

Onthoud tot slot: Het is niet jij tegenover je  klant, maar jij samen met je klant tegenover de zorgen die je klant heeft. Het is jouw taak om duidelijk te maken dat de zorgen die ze hebben onterecht zijn, zonder dat je dit direct aan ze verteld.

Nog even in het kort:

  1. Ontdek welk type gedrag er voor zorgt dat jij minder verkopen maakt.
  2. Ga op zoek naar de zorgen die dit gedrag veroorzaken.
  3. Neem op een subtiele manier deze zorgen bij je bezoekers/klanten weg.
  4. Voorkom veel gemaakte fouten tijdens het verkopen van online producten.
  5. Geniet van meer verkopen en meer tevreden klanten.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

We zijn er bijna!
Waar mag ik het e-book naartoe sturen?