20 tips om je website beter te laten scoren in de zoekmachines

By SEO Leave a comment

Je hebt veel geld, tijd en energie gestoken in je website en nu staat je site eindelijk online. Het liefst heb je meteen honderden bezoekers per dag, maar helaas is dit nu nog niet aan de orde. Hoe dit komt? Waarschijnlijk staat jouw website niet hoog in de zoekresultaten van de belangrijke zoekmachines, waaronder Google. Wil je hier verandering in brengen, zodat je meer bezoekers op je website krijgt? Dan moet je actief aan de slag om de positie van jouw website in de zoekresultaten te verbeteren. Hoe je dit doet, lees je in dit artikel.

Op deze pagina geven we 20 algemene tips om jouw website beter te laten scoren in de zoekmachines. Ga je serieus aan de slag met de tips in dit artikel, dan kun je jouw positie in de zoekresultaten van diverse zoekmachines aanzienlijk verbeteren. Met een beetje geluk, komt jouw website in de eerste zoekresultaten te staan. Staat jouw site inderdaad bovenaan in Google en de andere populaire zoekmachines, dan krijg je vanzelf meer bezoekers op je website.

1: Geef iedere pagina een metatitle

De zoekresultaten van Google worden netjes gesorteerd. Per pagina krijg je niet alleen een korte beschrijving, maar ook een klikbare titel. Deze titel wordt ook wel de metatitle van een pagina genoemd. Wat velen niet weten, is dat je iedere pagina van jouw website zelf een metatitle kunt geven. Hierdoor komen jouw webpagina’s niet alleen netter in de zoekresultaten van Google te staan, maar worden de pagina’s bovendien beter geïndexeerd door Google. Dit betekent dat jouw webpagina’s hoger in de zoekresultaten van Google komen te staan, simpelweg door hier een korte titel aan te geven.

2: Geef iedere pagina een metadescription

Onder de titel van een zoekresultaat, staat een korte beschrijving. Deze beschrijving wordt ook wel de metadescription genoemd. Net zoals bij de metatitle het geval is, zorgt ook de metadescription voor een hogere positie in Google. Geef je iedere pagina van jouw website een korte metadescription, dan worden jouw webpagina’s hoger in de zoekresultaten van Google getoond.

Bijkomend voordeel: schrijf je een overtuigende metadescription, dan kun je internetgebruikers overtuigen jouw webpagina te bezoeken. Een metadescription is dus niet alleen goed voor Google, maar kan internetgebruikers ook overtuigen om tot klikken over te gaan.

3: Geef je teksten een duidelijke structuur

Door jouw teksten een duidelijke structuur te geven, kan Google deze beter indexeren. Het resultaat? Jouw website komt hoger in de zoekresultaten van Google en andere zoekmachines te staan, simpelweg omdat de structuur van je teksten het gemakkelijker maakt jouw content te indexeren. Je geeft je teksten een duidelijke structuur door kopjes toe te voegen, maar ook door met alinea’s en eventueel opsommingen te werken.

4: Voeg interne links toe

Door van pagina naar pagina te linken binnen jouw website, wordt jouw site ook beter geïndexeerd. Het is niet nodig tientallen links per pagina toe te voegen, maar een enkele interne link per pagina werkt wel goed.

5: Verzamel kwalitatieve externe links

Interne links geven jouw website een hogere positie in de zoekresultaten, maar externe links werken ook erg goed. Benader diverse partijen om links te plaatsen naar jouw site, eventueel met de afspraak dat je zelf ook links naar hun websites plaatst. Als Google ziet dat er naar jouw website wordt gelinkt door andere websites, krijg je een betere beoordeling en een betere positie in de zoekresultaten.

Let op: je verzamelt enkel kwalitatieve externe links voor je website, van betrouwbare websites met een goede reputatie. Externe links die niet relevant zijn, van onbetrouwbare websites komen of van websites komen met een slechte reputatie, werken averechts. Deze links zorgen er juist voor dat je een lagere positie in de zoekresultaten krijgt.

6: Werk met keywords

Als je wil dat jouw website hoog scoort op een bepaald zoekwoord (keyword), moet je dit zoekwoord wel in de content van je website verwerken. Stel, je verkoopt leren tassen voor dames en je wil gevonden worden op de zoekterm ‘leren tas dames’. Dan moet je deze term subtiel in jouw content terug laten komen, zodat Google de term kan herkennen en jouw website op het juiste zoekwoord kan indexeren.

Veel ondernemers willen zo graag op een bepaald keyword gevonden worden, dat ze dit woord tientallen of zelfs honderden keren terug laten komen in hun website. Dit is absoluut niet verstandig. Google ziet dit namelijk als ‘keyword stuffing’. Omdat ‘keyword stuffing’ slecht is voor de leesbaarheid van je teksten, wordt jouw website afgestraft met een lage positie in de zoekresultaten als er te veel keywords in je teksten staan. Het subtiel terug laten komen van keywords is goed, maar ‘keyword stuffing’ wil je absoluut vermijden.

7: Kies een goede domeinnaam

De domeinnaam van jouw website heeft ook invloed op de zoekmachine vriendelijkheid van jouw site. Denk goed na over de woorden die je terug wil laten komen in jouw domeinnaam en kies bovendien de juiste extensie voor de url van je website. Ook goed om te weten: lange domeinnamen zijn lastiger te onthouden en worden slechter geïndexeerd door Google. Kies dus liever geen lange domeinnaam, maar een korte en krachtige url voor je website.

8: Geef alle afbeeldingen op je site een naam

Je kunt jouw website ook beter laten scoren in de zoekresultaten van Google door alle afbeeldingen op je site een naam te geven. Dit doe je door alle afbeeldingen op je site een alt-tag te geven. Het is absoluut niet veel werk, maar het maakt wel veel verschil voor de zoekmachine vriendelijkheid van jouw website.

9: Zorg voor een duidelijk menu

Overzichtelijke websites worden beter beoordeeld dan onoverzichtelijke websites. Dit betekent dat overzichtelijke websites standaard hoger in de zoekresultaten staan. Om jouw website overzichtelijk te maken, heb je een duidelijk menu nodig. Kijk eens kritisch naar je menu: is dit menu echt duidelijk en gebruiksvriendelijk? Is er nog ruimte voor verbetering, dan verbeter je jouw menu om je positie in de zoekresultaten te verbeteren.

10: Lok de interactie uit

Heb je veel interactie op jouw website, dan wordt jouw site ook beter beoordeeld door Google en andere zoekmachines. Het is lastig om de interactie uit te lokken, maar het is zeker niet onmogelijk. Je kunt bijvoorbeeld al interactie uitlokken door onder iedere blogpost een reactieformulier te plaatsen. Lezers die de interactie aan willen gaan door te reageren, vullen het reactieformulier in. Zo kom je niet alleen je lezers tegemoet door naar hen te luisteren, maar zorg je ook voor meer interactie op je website.

11: Zet relevante video’s op je website

Relevante video’s kunnen de positie van jouw website in diverse zoekmachines ook verbeteren, zeker als je deze video’s op de juiste manier op je site zet. Wel is het belangrijk alleen een video op je website te zetten als dit beeldmateriaal relevant is. Zet je een video op je website die eigenlijk helemaal niet interessant of relevant is, maar enkel de positie van jouw site moet verbeteren? Dan heeft Google dit al snel in de gaten. In dit geval krijg je geen hogere positie in de zoekmachine, maar word je juist gestraft met een lagere positie.

12: Koppel je website met social media

Gebruik je Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn of een ander sociaal medium? Dan raad ik je aan je website te koppelen met jouw social media netwerken. Dit doe je ten eerste door social media buttons op je website te plaatsen, met linkjes naar jouw social media pagina’s. Heb je bijvoorbeeld een Facebookpagina gemaakt voor je bedrijf, dan zet je een Facebook icoontje op je website met een link naar jouw Facebookpagina.

Een andere manier om jouw website te koppelen met jouw social media accounts, is door het delen van bepaalde content mogelijk te maken. Heb je een blog op je website? Dan zorg je ervoor dat de lezers van jouw blog ieder artikel kunnen delen op de diverse social media netwerken. Dit is niet alleen goed voor jouw zoekmachine vindbaarheid, maar kan je bovendien een groot bereik opleveren. Wordt jouw blogpost gedeeld, dan heb je hier zeker profijt van.

13: Werk met anchorteksten

Voeg je een link toe aan jouw website, dan zet je hier een anchortekst bij. Dit is de tekst die bij de link komt te staan, zoals ‘klik hier’. Nu is dit eigenlijk een slecht voorbeeld, want links met dit soort anchorteksten worden minder goed opgepakt door Google en andere zoekmachines. Wat je beter kunt doen, is jouw links beschrijvende anchorteksten geven. Dit zijn geen teksten als ‘klik hier’, ‘lees meer’ en ‘ga verder’, maar teksten die de achterliggende link duidelijk omschrijven. Geef je iedere link op je website een beschrijvende anchortekst, dan heeft dit zeker een positieve invloed op de positie van jouw website in de zoekmachines.

14: Check of alle links op je website werken

Veel websites hebben enkele ‘dode links’, ofwel links die niet meer werken. Een dode link heeft niet alleen een negatieve invloed op de zoekmachine vriendelijkheid van jouw site, maar is bovendien slecht voor de gebruiksvriendelijkheid van je website. Daarom is het verstandig om regelmatig te testen of al jouw links nog werken. Dit kun je handmatig doen, maar er zijn ook diverse online tools voor. Werkt een link niet meer? Dan kun je de link verwijderen, maar je kunt ook achterhalen waarom de link niet werkt. Mogelijk staat de pagina niet meer online, maar het kan ook zo zijn dat je de link verkeerd hebt ingevoegd. Door jouw fout te herstellen, is je dode link verdwenen en heb je een goede link op je site staan.

15: Maak een ‘over ons’ pagina

Veel websites hebben geen ‘over ons’ pagina. Dit is zonde, want deze pagina wordt doorgaans goed geïndexeerd door Google. Daar komt nog bij dat transparantie over jouw organisatie voor vertrouwen zorgt bij je doelgroep(en). Vertel je niets over jezelf, dan is de kans groot dat je bedrijf wat onbetrouwbaar over komt. Ben je heel transparant, dan krijg je wel het vertrouwen van je doelgroep. Dit vertrouwen heb je zeker nodig, want veel consumenten kopen alleen producten bij bedrijven die zij vertrouwen.

16: Maak een contactpagina

Je hebt niet alleen een ‘over ons’ pagina nodig, maar ook een goede contactpagina. Ook deze pagina wordt goed geïndexeerd door Google. Daar komt nog bij dat Google het belangrijk vindt dat jouw website op en top gebruiksvriendelijk is. Heeft jouw site geen contactpagina en is het daarom niet mogelijk contact te leggen met de beheerder, dan krijg je in feite een strafpunt van Google. De zoekmachine vindt jouw website op dit vlak niet gebruiksvriendelijk en dit kan ten koste gaan van jouw positie in de zoekresultaten.

17: Zorg voor een overzichtelijk design

Een gebruiksvriendelijke website heeft niet alleen een goed menu (zie tip 9), maar moet bovendien overzichtelijk zijn. Daarom heeft jouw website absoluut een overzichtelijk design nodig. Ziet jouw website er rommelig, onoverzichtelijk of onprofessioneel uit, dan heeft dit zeker een negatieve invloed op de indexering door Google en andere zoekmachines. Websites met een rommelig, onoverzichtelijk en onprofessioneel design worden slechter beoordeeld en krijgen een lagere positie in de zoekresultaten van de diverse zoekmachines.

18: Vermijd het gebruik van Flash

Veel zoekmachines, waaronder de populairste zoekmachine Google, lezen geen Flash. Dit betekent dat alle Flash onderdelen van jouw site niet geïndexeerd worden door de verschillende zoekmachines. Dit is zonde, want misschien zitten deze onderdelen wel heel goed in elkaar en kunnen ze jouw website juist een hoge positie opleveren. Werk daarom liever niet met Flash, want dit is absoluut niet goed voor de zoekmachine vriendelijkheid van jouw website.

Overigens wordt Javascript ook slecht geïndexeerd door de diverse zoekmachines. Het indexeren van Javascript gaat beter dan het indexeren van Flash, maar toch raad ik je aan zo min mogelijk met Javascript te werken. Werk je veel met Javascript, dan is de kans namelijk groot dat je veel SEO kansen laat liggen.

19: Blijf je website updaten

Zoekmachines zijn erg blij met websites die regelmatig voorzien worden van nieuwe content. Daarom raad ik je aan jouw website continu te blijven updaten, simpelweg door nieuwe content toe te voegen. Je kunt jouw website slim blijven updaten door een blog bij te houden. Zet je iedere week een nieuw artikel op jouw blog, dan zijn de zoekmachines hartstikke blij en word je vanzelf beloond met een hogere positie in de zoekresultaten.

Let op: het regelmatig updaten van je website is belangrijk, maar je moet jouw website wel verrijken met relevante en waardevolle content. Het zomaar schrijven van blogberichten is niet gewenst: je voegt relevante, interessante en waardevolle artikelen toe op jouw website die echt leuk zijn om te lezen. Deze artikelen scoren het beste in de zoekresultaten.

20: Blijf continu bezig met SEO

Tot slot is het belangrijk om te weten dat het geen nut heeft slechts tijdelijk bezig te zijn met SEO. Wil je dat jouw website hoog scoort en hoog blijft scoren, dan blijf je continu bezig met zoekmachineoptimalisatie. Het heeft niet zo veel zin om eenmalig veel te veranderen aan jouw website op het gebied van SEO, want dan sta je over een maand weer op de tweede pagina van Google. Alleen als je bezig blijft met zoekmachineoptimalisatie, houd je die hoge positie in Google en andere belangrijke zoekmachines. Zie SEO dus niet als een tijdelijk iets, maar als iets waar je iedere week wel even mee bezig moet zijn.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

We zijn er bijna!
Waar mag ik het e-book naartoe sturen?